LTPF atsakymas ministrei E. Dobrovolskai: arba jus klaidina, arba jūs sąmoningai meluojate

Teisingumo ministrė Evelina Dobrovolska spaudos konferencijoje lapkričio 26 d. ir po jos buvusiuose interviu pasakė daug nuo tiesos nutolusių teiginių apie bausmių vykdymo sistemos reformą ir pareigūnų „nuodėmes“. Pateikiame savo poziciją ir prašome ministrės pateikti faktus, o ne vadovaujantis nuogirdomis kurti naujus gandus.

„Keisti galite tik pavadinimus…“

Iš tiesų, Lietuvos teisėsaugos pareigūnų federacija dėjo daug vilčių į ministrės norą pertvarkyti bausmių vykdymo sistemą taip, kad būtų efektyvi ir atitiktų geriausius europinius standartus. Be abejo, turėjome mintyje ne tik nuteistuosius, bet ir pareigūnus, jų atlyginimus ir darbo sąlygas. Jei jau yra politinė valia, tai lyg ir pusė darbo, likusi dalis – pasitelkti ekspertus, sistemai neabejingus žmones ir galų gale pertvarkyti ją iš esmės.

Vasaros pabaigoje Teisingumo ministerijos atstovai profesinėms sąjungoms pristatė savo planus. Jau tuomet kilo daug klausimų, į kuriuos negauta atsakymų, tačiau tikėjome, kad bendromis jėgomis sudėliosime viską į savo vietas.

Į sukurtą darbo grupę delegavome du federacijos atstovus, abu pareigūnai turi išties didelę patirtį bausmių vykdymo sistemoje, mato problemas iš vidaus. Pasirodo, kad ne tik jų, bet ir likusios darbo grupės dalyvių patirtis niekam nereikalinga.

Kodėl? Mūsų atstovams paklausus, ką galima koreguoti reformos projekte, nuskambėjo atsakymas „realiai – tik pavadinimus“. Profesinės sąjungos yra orientuotos į rezultatą, o ne į proceso imitaciją, tad po kategoriško ministerijos atstovų draudimo daryti bet kokius pakeitimus, mūsų federacijos atstovų buvimas šioje darbo grupėje tapo visiškai beprasmis.

Ministrai šiandien gali kalbėti bet ką?

Suprantama, kad kalbėti apie bausmių vykdymo sistemą yra gana sudėtinga, tikrai reikia daug specifinių žinių, tačiau tam yra patarėjų komanda. Šiuo atveju tenka tik konstatuoti, kad kai šalia tokie patarėjai, tai priešų tikrai nebereikia.

Ministrė E. Dobrovolska savo pasisakyme teigė, kad neva kalėjimų pareigūnai ir verslininkai ateidavo į ministro kabinetą, gaudavo apdovanojimą ir taip išvengdavo tam tikrų pokyčių: „Šiai dienai tikrai baigėsi tie laikai, kai atskiri kalėjimų, būtent pareigūnai arba verslininkai, susiję su kalėjimais, galėjo ateiti į ministro kabinetą, gauti apdovanojimą ir tokiu būdu išvengti reikalingų pokyčių, kurie sumažintų korupcijos rizikas.“

Ministre, ir mes džiaugiamės, kad tie laikai baigėsi, ir mes už pokyčius, kurie mažintų korupcijos rizikas.

Ministrė užsiminė, neva jai teko girdėti užuominų apie galimas riaušes bei nuteistųjų pabėgimus pataisos įstaigose. Taip pat apie paslaptingus pasiplaukiojimus su verslininkais, kurie turi interesų bausmių vykdymo sistemoje. Ministre, pasakius A, būtina sakyti ir B. Ar dėl to ji kreipėsi į atitinkamas teisėsaugos institucijas? Manome, kad tokie atvejai turi būti ištirti ir paviešinti.

Ministrė  teigė, kad dažnai buvo aukojami skaidrumo ir atvirumo bausmių vykdymo sistemoje siekę žmonės tam, kad būtų išsaugoti politikų reitingai. Ir jos kadencijos metu to nebus.

Tai labai rimtos užuominos, kurios turi būti išsklaidytos. Reikalaujame pateikti faktus bei imtis visų būtinų priemonių, kad tie, kas nukentėjo būtų apginti bei reabilituoti, o naudos turėjusių politikų pavardės būtų paviešintos.

Ministrė vis dar nesigaudo TM sistemose?

Spaudos konferencijos metu E. Dobrovolska pateikė statistinius duomenis apie darbuotojų skaičiaus mažėjimą, apie nuteistųjų išlaikymo kaštus, nevienodus darbuotojų gaunamus atlyginimus už vienodų funkcijų atlikimą. Būtina pastebėti, kad eilinį kartą yra manipuliuojama skaičiais, net nesusimąstant apie tai,  kad jie neatitinka tikrovės.

Ministrės teigimu 2015-2020 metų laikotarpiu pirminės grandies darbuotojų skaičius sumažėjo nuo 1717 iki 1319, o viduriniosios grandies pareigūnų skaičius per tą patį laikotarpį išaugo nuo 641 iki 961. Būtina paminėti, kad įstaigose jaunesnieji specialistai buvo perkelti ir perkeliami neeilinių vertinimų ar atrankų metu į viduriniosios grandies pareigūnų pareigas, kad bent truputį padidėtų jų atlyginimas. Būtent jie ir vykdo tiesioginį darbą su nuteistaisiais. Būtina pabrėžti, kad sudėjus bendrai pirminės ir viduriniosios grandies pareigūnų skaičius jų mažėjimas yra tik 78  žmonėmis. O aukščiausios ir aukštesniosios grandies pareigūnų skaičius sumažėjo net 216 asmenų, nuo 336 iki 120 per tą patį laikotarpį.

Kelia nuostabą, kad lyginami skirtingų institucijų darbuotojų atlyginimai ir teigiama, kad tie žmonės vykdo tokias pačias funkcijas. Kalėjimų departamento, Mokymo centro, Lietuvos probacijos tarnybos, pataisos įstaigų darbuotojų funkcijos yra visiškai skirtingos ir nepalyginamos.

Sveikintinas ministrės ir viceministro E. Jablonsko noras suvienodinti atlyginimus tą patį darbą dirbantiems pareigūnams. Tik pradžiai reikėtų bent minimalaus supratimo, kas gi dirba tą patį darbą, ir kad pareigūnų atlyginimus reglamentuoja ne ministerijos norai, bet vidaus tarnybos statutas.

Tikimės, kad viceministras dar nepamiršo, kaip buvo skaičiuojamas darbo užmokestis policijoje. Statutas tas pats, galite netikrinti, o štai skambūs pažadai, kad perėjus prie vieno juridinio asmens bus galima suvienodinti atlyginimus yra blefas. Reikia vieno juridinio asmens, puiku, darom, tad dėliokime argumentus, o nekalbėkim lozungais.

Kada prasidėjo melas?

Būtina pažymėti, kad profesinės sąjungos nedalyvavo jokiose derybose su Teisingumo ministerija. Atvirkščiai Teisingumo ministerija neatsakė į LTPF siunčiamą raštą dėl konsultacijų pradžios…Todėl labai gaila, kad ministrė iškraipo faktus ir klaidina visuomenę.

Taip pat būtina pažymėti, kad profesinių sąjungų atstovai pasitraukė iš Kalėjimų departamento darbo grupės veiklos po to, kai teisingumo viceministras Elanas Jablonskas darbo grupės posėdžio metu, pareiškė, kad šis bausmių vykdymo sistemos reformos pristatymas ir vizija yra rėmas ir profesinės sąjungos gali siūlyti pakeisti tik pavadinimus.

Didžiulį pasipiktinimą pareigūnų tarpe sukėlė ministrės viešai transliuojami žodžiai apie tai, kad neva pataisos pareigūnai bandė sabotuoti sistemą. Pasak jos jie sąmoningai ėmė nedarbingumo lapelius, tikėdamiesi išvengti vieno arba kito sprendimo.

Ar ministrė turi svarių įrodymų, kad nedarbingumo pažymėjimai darbuotojams buvo išduodami neteisėtai? Ji meta šešėlį ne tik ant pataisos pareigūnų bendruomenės bet ir sveikatos priežiūros sistemos darbuotojų. Tai labai rimti kaltinimai. Todėl reikalaujame pateikti tai įrodančius faktus arba paneigti galimai tikrovės neatitinkančią informaciją.

Viešai E. Dobrovolska teigė, kad visa ši reforma yra daroma dėl to, kad visi tie žmonės,  kurie tiesiogiai dirba su asmenimis laikomais įstaigose, ne vadovaujantis personalas, turėtų orų atlyginimą, tinkamas darbo sąlygas.

Iš kokių lėšų planuojama didinti atlyginimus?

Ministrė stebisi, kad kai kuriose įstaigose direktoriai turi net po penkis pavaduotojus, o kai kurie iš jų yra netgi budintys. Tuomet iškyla klausimas ar ministrė bent kiek supranta, kaip yra organizuojamas darbas pataisos įstaigose ir kad tie direktoriaus padėjėjai yra tiesiog vyriausieji specialistai vadovaujantys budinčiosioms pamainoms, kitaip vadinami direktoriaus budinčiaisiais padėjėjais?

Sistemos finansavimas yra tikrai jautri tema, tik klausimas, kiek iš tiesų tai rūpi ministerijos vadovams. Mūsų žiniomis, kalėjimų departamentas kreipėsi į teisingumo ministeriją prašydamas skirti papildomai apie 4 mln. eurų pareigūnų darbo užmokesčio didinimui.

Nuo 2022 metų didėja minimali alga, didėja bazinis dydis, pagaliau žemiausių grandžių koeficientai, o jūs sukitės kaip išmanote iš tų pačių lėšų. Pasirodo, net nuteistiesiems skirtos darbo užmokesčio lėšos yra įskaičiuotos į bendrą darbo užmokesčio fondą ir sudaro kone milijoną eurų per metus. Ministerija tikisi, kad atleisti pusė šimto įvairaus lygio vadovų išgelbės sistemą ir leis sutaupyti lėšų. Turbūt ir mes turime tiesiog tuo patikėti, nes paskaičiavimų tai ir nėra. Orus darbo užmokestis ir orios darbo sąlygos iš ore sklandančių pažadų.

Kur paslaptingų auditų išvados?

Ministrė teigia, kad prijungus Lukiškių tardymo izoliatorių – kalėjimą prie Vilniaus pataisos namų buvo padaryta nemažai pažeidimų. Pasak jos, ministerijos atliktas auditas nustatė, kad asmenų įspėjimo, atleidimo lapelių įteikimo ir kitos tvarkos buvo pažeistos, o ankstesnių kadencijų metu Teisingumo ministerijos audito nustatyti pažeidimai neva būdavo ignoruojami.

Tuo tarpu jos vadovaujamu laikotarpiu visa medžiaga visada perduodama teisėsaugos institucijoms bei stengiamasi eliminuoti galimus pažeidimus iš anksto. Reikia atkreipti dėmesį, kad niekur nebuvo skelbta, kas buvo nustatyta ministerijos atlikto audito metu. Kokių buvo imtasi priemonių pažeidimams pašalinti? Ar buvo patraukti atsakomybėn pažeidimus padarę asmenys? Kas atliko tarnybinį patikrinimą dėl gautos audito išvados? Mūsų nuomone,  visa tai turi būti paviešinta.

Nesuprantamas viceministro pasakymas, kad reikia naikinti skirtingas filosofijas įkalinimo įstaigose. Visos įstaigos vadovaujasi tais pačiais norminiais aktais ir visos privalo juos vykdyti vienodai. Tačiau įžvelgiame tam tikrą Teisingumo ministerijos neįgalumą formuojant bausmių vykdymo politiką. Nes būtent Teisingumo ministerija kalba, kad įstaigose yra nesilaikoma nustatytų teisės aktų? Ar yra nors viena tyrimas dėl to?

Pareigūnus jau galima kaltinti ir be įrodymų?

Na ir vienas ryškiausių „užvažiavimų“: ministrė į žurnalisto klausimą apie centralizuotą apsaugos perimetrų stebėjimą atsakė, kad tai planuojama daryti dėl to, kad dalis nusikalstamų veikų, jeigu yra kalbama apie permetimus, deja yra realizuojama mūsų pareigūnų. Tai labai rimtas kaltinimas visai bendruomenei, kurioje dirba dori ir sąžiningi pareigūnai. Prašome pateikti faktus.

Taip ir norisi paklausti, Viešpatie, kodėl skyrei ministrei tokius išbandymus, jog pačiame jėgų žydėjime tenka imtis kuopti Augėjo arklides.

Menkas pastebėjimas, iš ministrės ir jos komandos taip ir neišgirdome gerai apie sistemą, vien tik neigiamus epitetus be konkrečių įrodymų. Tai – naujas metodas reformuoti sistemą?

Kaltinimai, jog federacija nepateikė jokių pasiūlymų, yra labai neteisingi. Teikėme ne kartą, tačiau jokios reakcijos iš TM taip ir nesulaukėme. Gal dėl to, kad mūsų įvardintos problemos buvo esminės, reikalavo konkrečių sprendimų, tad pavirkaut iš tribūnos tikrai nebūtų pakakę?

Gera profesinė sąjunga ta, kuri tik pritaria?

Tačiau mes neišdidūs, artimiausiu metu pateiksime savo pasiūlymus ir dėl bausmių vykdymo sistemos reformos. Ministrė kviečia kalbėtis, gerai, mes esame tam pasiruošę. Tačiau yra vienas bet… TM monologą girdėjome ne tik mes, bet ir kiti darbo grupės nariai.  Suprantame, kad kritika yra niekam nemaloni, bet tokio lygio vadovai turėtų mokėti ją priimti be įsižeidimų ir emocijų.

Lietuvos teisėsaugos pareigūnų federacija vienija beveik 1500 bausmių vykdymo sistemos pareigūnų ir darbuotojų. Tai – beveik pusė sistemos darbuotojų. Ta profesinė sąjunga, kuri labai aktyviai palaiko TM reformą turi apie šimtą narių, kurių didžioji dalis dirba vienoje įstaigoje.

Ministre, pasirinkote dirbti su patogia profesine sąjunga, kuri atstovauja vos 3-4 procentus sistemos darbuotojų? Progresyvu.

 

2021-12-03
LTPF informacija

Susiję straipsniai

Naujausi straipsniai
Load More